7/3/09

Eco-Driving


Οδηγήστε Οικολογικά! Οδηγήστε Οικονομικά!
Πάνω από όλα, οδηγήστε έξυπνα!
Σήμερα θα αναλύσω λίγο τον όρο eco driving και πως μπορούμε να τον υιοθετήσουμε σαν καθημερινή συνήθεια όταν βρισκόμαστε πίσω από το τιμόνι.
Καταρχάς, τι σημαίνει eco-driving; To πρώτο συνθετικό (eco) ανταποκρίνεται κάλλιστα και στην οικονομία, και στην οικολογία. Η οικολογική/οικονομική οδήγηση έχει να κάνει κατεξοχήν με τις συνήθειές μας σαν οδηγοί και το πως έχουμε μάθει να χειριζόμαστε την ισχύ/ροπή του κινητήρα, αλλά και το πότε την χρησιμοποιούμε και για ποιον σκοπό.
Ως γνωστόν, οι κινητήρες εσωτερικής καύσης που χρησιμοποιούνται στην πλειονότητα των σημερινών οχημάτων, λειτουργούν βέλτιστα επιτυγχάνοντας τον μέγιστο βαθμό απόδοσής τους, σε συγκεκριμένες στροφές. Ένα τυπικό μέγεθος είναι οι 2000-2500 στροφές, που σε καμία περίπτωση δεν παρέχουν την μέγιστη ισχύ/ροπή ενός κινητήρα (εξαίρεση οι Diesel, που εμφανίζουν ιδιαίτερα υψηλή ροπή από τις χαμηλές στροφές λειτουργίας τους).
Άρα, 1ος κανόνας της οικονομικής οδήγησης, φροντίζουμε να αλλάζουμε εγκαίρως ταχύτητα, εαν δεν χρειαζόμαστε περίσσεια ισχύος!
Επίσης θεωρείται ευρέως γνωστό ότι οι κινητήρες των πάσης φύσεως οχημάτων δεν τα πηγαίνουν καλά με τις αυξομειώσεις φορτίων (γκάζι). 2ος κανόνας: Φροντίζουμε να οδηγούμε με σταθερή ταχύτητα, όσο περισσότερο αυτό είναι δυνατόν.
3ος κανόνας: Οδηγούμε συνετά και προνοητικά! Δεν υπάρχει λόγος να γκαζώσουμε και να βιαστούμε, όταν στα 100 μέτρα βλέπουμε ότι υπάρχει φανάρι! Λαμβάνουμε πάντα υπόψη τις κυκλοφοριακές συνθήκες, και οδηγούμε σύμφωνα με αυτές.
4ος κανόνας: Φροντίζουμε να επιδραδύνουμε ομαλά. Σκεφτείτε ότι το φρενάρισμα, είναι κινητική ενέργεια που πηγαίνει χαμένη. Είναι λίτρα βενζίνης που ξοδέψαμε για να επιταχύνουμε το όχημα, πριν χρειαστεί να φρενάρουμε. Άρα, φροντίζουμε όσο γίνεται να αφήνουμε νωρίς το γκάζι, όταν έχουμε αντιληφθεί ότι θα χρειαστεί να ελαττώσουμε ταχύτητα.
5ος κανόνας: Όταν πρόκειται να σταματήσουμε έστω και για λίγο, αλλά ο χρόνος της στάσης μας θα ξεπεράσει το 1 λεπτό, καλύτερο είναι να σβήνουμε τον κινητήρα μας. Άλλωστε, τα νέα μοντέλα εφοδιάζονται με έξυπνο σύστημα "start/stop engine". Λέτε να είναι τυχαίο;
6ος κανόνας: Προσέχουμε τα ελαστικά μας να έχουν την σωστή πίεση και να βρίσκονται σε καλή κατάσταση, ελέγχοντάς τα σε μηνιαία βάση. Η σωστή πίεση των ελαστικών συνδράμει στην μείωση της κατανάλωσης καθώς και στην ενεργητική ασφάλεια του οχήματος.
7ος κανόνας: Προσέχουμε την γενικότερη κατάσταση του οχήματός μας και κάνουμε τακτική και σωστή συντήρηση, στα προβλεπόμενα από τον κατασκευαστή χιλιόμετρα.
8ος κανόνας: Αποφεύγουμε την μεταφορά φορτίων που δεν χρειαζόμαστε! Άσκοπη χρήση σχαρών, μπαγκαζιέρων, μεταφορά "πραμάτειας" λες και είμαστε μεταφερόμενο καραβάνι σε καθημερινή βάση, επιφέρει δραματική αύξηση στην κατανάλωση.
9ος κανόνας: Τους καλοκαιρινούς μήνες, ιδιαίτερα στις σχετικά υψηλές ταχύτητες 80 km/h και πάνω, προτιμούμε την χρήση air-condition παρά το άνοιγμα των παραθύρων. Γενικά αποφεύγουμε να αφήνουμε ανοικτά παράθυρα κατά την οδήγηση, καθώς καταστρέφουν την αεροδυναμική συμπεριφορά του οχήματος και ανεβάζουν κατακόρυφα την κατανάλωση.
10ος κανόνας: Η οικονομική οδήγηση σε ανηφόρες/κατηφόρες μπορεί να έχει πολύ θετικά αποτελέσματα, στην σωστή κατανάλωση. Εφόσον βλέπουμε ότι το όχημά μας έχει περιθώρια ισχύος, ανεβάζουμε ταχύτητα στην ανηφόρα και χρησιμοποιούμε περισσότερο γκάζι. Γενικά οι πολλές στροφές είναι εχθρός της οικονομίας!
Αντίστροφα στην κατηφόρα, επιδιώκουμε την χρήση εως και καθόλου γκαζιού.

Με την χρήση των παραπάνω βασικών κανόνων, είναι δυνατή η μείωση της κατανάλωσης καυσίμου, των εκπομπών ρύπων και των αερίων που προκαλούν το φαινόμενο του θερμοκηπίου. Επίσης, η σύναιση στην οδήγηση και η υπεύθυνη στάση οδηγούν με ακρίβεια στον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων.

Δεν υπάρχουν σχόλια: